Mijn lesbische collega en ik hadden het over onze gezinnen. Zij heeft samen met haar vrouw drie kinderen, van twee kinderen is zij de biologische moeder, haar vrouw is de biologische moeder van het derde kind. “Geen enkel gezin is perfect” had ik zojuist al gezegd in een poging om mij van mijn tolerantste kant te laten zien. Beschamend hoe je met de beste bedoelingen iets kunt zeggen dat in feite veroordelend en kwetsend is. Maar ik maakt het nog erger, ik voegde er iets aan toe: “Als je maar ook af en toe lekker wild met je kinderen bent”. Ongevraagd advies. Nog nooit heb ik tegen een van mijn heteroseksuele vrienden gezegd dat ook hun gezin ook niet helemaal perfect is, terwijl ik genoeg heteroseksuele vaders ken die niet van het type stoer of sportief zijn. Ik ken genoeg moeders die niet voldoen aan een stereotype moeder verwachtingspatroon. Maar nooit heb ik tegen hen gezegd: “Knuffel jij je kinderen wel genoeg?” of “Ga je weleens buiten voetballen met je zoon?” Tegen een lesbische moeder vond ik het kennelijk wel nodig om ongevraagd advies te geven. Ik schaam me er diep voor. Al helemaal omdat zij het vriendelijk en welwillend aannam, ze zou haar best doen.
(…)
Toen ik tegen mijn lesbische collega zei dat geen enkel gezin perfect was had ik gelijk, de vraag is alleen waarom wij er zo’n behoefte aan hebben om die imperfectie bij homoseksuelen meer onder de neus te wrijven dan bij anderen? Het debat over kinderen bij homo stellen blijkt complex te liggen, ook homo’s zelf zijn het er niet over eens. Er wordt onderzoek naar gedaan en dit onderzoek is onderwerp van debat, dat is goed. Maar vanuit orthodox christelijk perspectief is er geen reden om stelling in te nemen tegen deze gezinnen. De Bijbel geeft daar geen aanleiding voor. (…). Het is juist zeer onwenselijk om vanuit het christelijk besef van zonde en schuld normen op te gaan leggen waar gezinnen aan moeten voldoen om geaccepteerd te worden, dat is juist een anti-christelijke manier van denken.
Dit is een kort gedeelte uit het artikel ‘Orthodoxe christenen en homoseksualiteit: 9. kinderen’. Robert Plomp gaat hier in op (Bijbelse) argumenten voor of tegen homo-ouderparen.
Op de website van LivingOut vindt u eveneens een artikel over homo-ouderparen, maar dan met een heel ander standpunt.