Groente eten – Joëlle Bakhuis

1
apr

Groente eten – Joëlle Bakhuis

Deze week moet ik Romeinen 14 lezen voor de Bijbelstudiegroep waar ik deel van uitmaak. ‘Iemand met een zwak geloof eet alleen groente.’ (vers 2) Nu zijn het in mijn omgeving vooral mensen met een ijzeren discipline en sterke overtuigingen die brood, vlees en alle E-nummers afzweren. Leuk dat Paulus zich in de voedseldiscussie mengt.

Maar uiteraard speelt hier meer. Het was niet hun gezondheid waar de ‘zwakke’ Romeinse gelovigen bezorgd om waren. Het ging om hele ernstige zaken zoals afgoderij (eten van geofferd vlees) en het houden van de sabbath, (1 van de 10 geboden). Zaken waar verschillend over gedacht werd en de potentie hadden om de jonge, nog kwetsbare kerk, tot op het bot te verdelen en te verscheuren.

Vandaar dat ik dit hoofdstuk met extra interesse en zelfs gretige leergierigheid lees. ‘Paulus, ook wij zijn tegenwoordig verdeeld over een aantal zaken, waaronder homoseksualiteit. De kerk is verscheurd door dit onderwerp, mijn eigen familie ook, wat zou je ons adviseren?’


‘Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.
’ (Romeinen 14:3)
zo daar heb je je advies. sta je aan kant A: je mag niet neerzien op mensen die anders denken. Kant B: geen oordeel vellen, God heeft hem/haar aanvaard. Je vormt samen één kerk, één lichaam. Laat de eenheid voorop staan en het belang van de ander (om in zijn geloof te kunnen groeien en zichzelf te kunnen zijn in de gemeenschap van gelovigen) meer wegen dan het juiste standpunt. Laat ieder de vrijheid hebben om zijn eigen geweten te volgen hierin.,
Toegegeven, ik ben niet de eerste die dit hoofdstuk linkt aan het onderwerp homoseksualiteit . Ken Wilson noemt in zijn boek A Letter to My Congregation dit hoofdstuk van Paulus als leidraad voor de kerk van tegenwoordig hoe om te gaan met homoseksualiteit. Dat vraagt van ons dat we de vraag ‘hoe om te gaan met homoseksuele relaties in liefde en trouw’ erkennen als een ‘disputable matter’ (waar christenen op basis van de Bijbel verschillend over denken). En dat dit verschil dus niet kan en mag leiden tot uitsluiting van avondmaal, deelname of taken.
Dit is precies waar Paulus voor pleit in dit hoofdstuk.  Hoe kun je iemand uitsluiten als er verschillende opvattingen zijn over de juiste Bijbelse benadering?  Stel je voor dat je iemand uitsluit die God heeft aanvaard (vers 4). Ik lees in dit hoofdstuk de zorg en liefde van Paulus om vóór alles je in te blijven zetten voor elkaar. voor de eenheid, voor elkaars geloof. het juiste standpunt op de tweede plek te zetten.

Ik blijf me inzetten voor de eenheid van christenen met verschillende opvattingen en het erkennen van elkaar als kinderen van God. Dat is niet hetzelfde als vinden dat ik alles mag eten, weet ik nu. Het is de ander de vrijheid gunnen dat wel te durven.

 

(lees ook deze Amerikaanse blog over Romeinen 14 en het boek van Ken Wilson)

Reactie op bovenstaande blog

Van Kees de Jong, zelf vader van een zoon met een homoseksuele geaardheid , kregen we onderstaande reactie op de de blog (link) van vorige week, over Romeinen 14.

Ik ben zoals jullie weten geen theoloog en maar een eenvoudige kerkganger die het probeert allemaal zo goed mogelijk te begrijpen en te verwoorden.
Maar wat Joëlle schrijft over Romeinen 14 klopt volgens mij niet. Romeinen 14 gaat over verdraagzaamheid onder christenen onderling , om daar de eenheid te bewaren, om zo geen aanstoot aan elkaar te geven en onderling te belijden dat God het is die oordeelt.
Als je de context leest , dat zijn de laatste verzen van Rom 13 , waar het gaat over de Liefde tot de naaste wordt daar aangegeven in de laatste verzen 13 en 14 om als christenen in gepaste wijze te wandelen , dus een goed voorbeeld te zijn van Christus en hoe God het bedoeld heeft naar de wereld toe , die God en Jezus niet kennen. Als wij dan kijken naar de verwijzing die staat achter “bekleed u met de Heere Jezus Christus, en verzorg het vlees niet om begeerten op te wekken”, die verwijst naar 1 Petrus 2:11 , waar staat; Geliefden ik roep u op als bijwoners en vreemdelingen (wat duidt dat de christenen niet tot de romeinse heidenen behoren) u te onthouden van de vleselijke begeerten , die strijd voeren tegen de ziel. De “vleselijke begeerten”, zijn ook het toegeven aan het aangaan van een homoseksuele/lesbische relatie , of andere verkeerde seksuele omgang met andere mensen, dit is iets van ons vlees , niet van Gods Geest.

Nogmaals, ik heb de wijsheid niet in pacht , maar probeer wel te waken en te weerleggen als ik denk dat bijbelgedeelten niet correct uitgelegd worden.
Misschien dat wij dat onderling nog een kunnen bespreken , of kan je het in ieder geval naar Joëlle aanreiken.
Liefs en Gods wijsheid toe gebeden , Kees de Jong.

Wil je ook reageren? Heb je een andere invalshoek of een bijdrage? we horen het graag!