Ik was geraakt door het verhaal in Johannes 9 van de genezing van de blind geboren man. In eerste instantie geraakt door de botheid van de discipelen. In het voorbijgaan komen ze langs een blinde man en dan beginnen ze een gesprekje over de vraag of zijn blindheid veroorzaakt wordt door de zonde van de man zelf of door de zonde van zijn ouders. Ze zijn geïnteresseerd in theologie en discussie, maar gaan volledig voorbij aan de man zelf. Oei, waar klinkt dat bekend. Niet gek dat ik dan denk aan het ‘onderwerp’ homoseksualiteit, toch? Maar Jezus gaat daarin gelukkig niet mee met de discipelen. Hij ziet de man wél. Hij doet de discussie direct af met een kort en duidelijk antwoord. Niet de oorzaak is relevant, laten we t hebben over wat God wil doen. Wat is Gods plan, hoe gaat Hij deze omstandigheden gebruiken voor Zijn doel en tot Zijn eer? En Hij geneest hem.
Jezus ziet jou. Wellicht ben je geboren met omstandigheden, eigenschappen of een geaardheid waar je zelf niet om hebt gevraagd. Maar ga je daarom nooit minder voelen dan anderen. Jezus gebruikt alles voor Zijn bedoelingen, waar Hij de kans krijgt. En die zijn altijd goed. Beter dan je nu kunt bedenken. Dat bewijst dit verhaal.
De omstanders en farizeeën doen er in dit verhaal nog een schepje botheid bovenop. Gedurende 21 verzen discussiëren ze over de vraag of de genezing nou echt was of niet en wat dit over Jezus zegt. Ze gaan totaal voorbij aan het geluk en het nieuwe leven dat deze man gekregen heeft. Sterker nog, met ‘Jij, sinds je geboorte een en al zonde’ willen ze hem nog even extra de grond in trappen.
En dan die mooie woorden:
‘Jezus hoorde dat en zocht hem op.’
Weer is Jezus de enige in het verhaal die oog heeft voor de man zelf. En deze keer gaat Hij zichzelf bekend maken aan hem. De vorige keer toen ze elkaar ontmoetten heeft de man Jezus niet gezien. Hij was immers weggestuurd om zich te wassen, dus Jezus was er op het moment van het wonder niet bij. Daarom zoekt Jezus hem weer op. Met enkel het genezen van de ogen is Jezus nog niet klaar. Hij wil dat je weet en erkent wie Hij is. En Hij wil dat je weet dat je bij Hem mag horen wat anderen ook over je zeggen. En daarom zoekt Hij jou op.
Voor ons, omstanders (ook wel bekend als hetero’s), is dit vooral een confronterend verhaal. We moeten goed oppassen met discussies want het gaat zo totaal voorbij aan het leven en gevoel van de personen zelf. Zijn wij gericht op de discussie en theologie, of op de vraag: ‘Wat wil God doen in het leven van deze broer of zus? Hoe gaat God deze situatie gebruiken tot Zijn eer?’